Seminarium: Vad kan vi lära oss av Bhopalkatastrofen?

Publicerad

För 25 år sedan inträffade Bhopalkatastrofen i Indien där 42 ton dödliga gaser läckte ut från Union Carbides fabrik. Över 8000 människor avled under första veckan och närmare 200 000 skadades. Katastrofen beskrivs ofta som ett av startskotten för dagens debatt om företags samhällsansvar.

Under ett kvällsseminarium diskuterar vi efterverkningarna av Bhopalkatastrofen. Vad kan vi lära oss av fallet Bhopal idag, vilket ansvar har olika aktörer och vad kan vi i Sverige göra för att öka möjligheterna för rättvis behandling i liknande fall? Vi diskuterar dessa och liknande frågor tillsammans med Safreen Khan, Amir Khan och Rachna Dhingra från Bhopal. Övriga deltagare är Anna Gustafsson, handläggare Amnesty International, och Bengt Brülde, docent i praktisk filosofi vid Göteborgs Universitet.

Seminariet anordnas av Amnesty International och Centre for Business in Society. Centre for Business in Society är en samlingspunkt för Handelshögskolan i Göteborgs forskning om hur företag integrerar miljö och sociala aspekter i sina strategiska och operativa processer. Amnesty International är en världsomspännande organisation som arbetar för mänskliga rättigheter med över 2,2 miljoner medlemmar och bidragsgivare i mer än 150 länder.

Välkommen!

Tid: 19 november kl. 18.30 - 21.00